Snart bär det av hemåt

På fredag ska jag åka hem. Lyfter 17:40 för att landa på Landvetter 23:30, efter mellanlandning i Frankfurt.

Åh vad jag längtar! Jag har inte varit hemma sedan jul, och det är ju nästan fyra månader sedan! Där någonstans går smärtgränsen för mig. Förra året höll jag på att gå åt vid ungefär samma tid. Då var jag inte heller hemma mellan jul och påsk, men då var påsken senare och väntan blev för lång. När det sedan för en liten tid såg ut som att resan hotades av en vulkan, så trodde jag att jag skulle smälla av. Året innan blev nämligen en av mina hemresor kraftigt försenad på grund av just en vulkan. I år har det gått bra, mycket tack vare att både min pappa och min mamma varit här på besök under februari och mars.

För mig är regelbundna hemresor ett helt nödvändigt inslag i min vardag. Förra året var jag hemma fem gånger. Påsk, juni, augusti, ett dop i november och jul. De flesta av mina vänner här nere åker hem betydligt mer sällan. Jag har en vän som inte varit hemma på tre år. Hon är visserligen från Nya Zeeland, så det är ju inga fyratimmars resor för hennes del direkt, men för mig är det inget alternativ. Det enda alternativet skulle vara att flytta hem på heltid. Att vara här nere och inte åka hem med jämna, ganska korta, mellanrum hade bara inte gått.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Att vara utlandssvensk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

