Pollendäckad

Idag skulle jag och en kompis gå på filmfestival i närheten. Vi hade då säkert fått gå förbi en massa gräsmattor som blommar i överflöd av vivor, tusenskönor och violer. Intet blev det av det. Istället sitter jag inne och tittar på min orkidé. Helt däckad av pollenallergi.

Det slog till med full kraft helt nyligen. Det har varit ganska kallt, och så small det till och blev tjugo grader flera dagar i rad. Alla träd sprack ut samtidigt i ett enda stort ljusgult moln av frömjöl. Torrt är det så det förslår – inte en regndroppe i sikte. Inte ens dagg på nätterna, eftersom luften här är väldigt torr. Fritt spelrum för alla små illasinnade sporer.

Så jag sitter inne och knaprar antihistamin som vore det punschpraliner och spolar näsan med jämna mellanrum. Tur att man har lite blomsterprakt inne också!

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Min fransk/schweiziska vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

