Den känslomässiga bergochdalbanan

Nu har jag varit tillbaka här nere i en vecka sedan jag kom hem från senaste hemresan. Lugnet lägger sig. Fjärilarna i magen efter topparna och dalarna i påskens bergochdalbana har försvunnit.

Varje gång jag åker hem tar jag en tur i den där bergochdalbanan. Jag kliver på när jag köper flygbiljetter. Har noga valt vagn, det vill säga flygbolag, rutt, tidpunkt på dagen och såklart datum. I början går det långsamt uppför och jag ser med längtan fram emot när det ska braka lös. De sista dagarna före avfärd ser jag krönet på första backen och det pirrar i magen av stor förväntan, blandat med lite lite rädsla för hur det kommer att bli. Iväg far jag i ett virrvarr av så mycket skratt med familjen att jag kiknar, välbekanta svängar jag tagit många gånger förut och inser först när jag återser dem hur saknade de är. En liten dal kommer med känslan av att det inte riktigt var som jag mindes det, och en saknad av de jag lämnade på marken i Genève. Sedan en loop av kramande vänner med alldeles nya berättelser och en hårnålskurva med nya bekantskaper. Till slut går det neråt när jag inser att slutet börjar närma sig. En sista kantrullare av bitterljuva avsked med ”vad roligt vi hade, vi ses snart igen”. Bergochdalbanan stannar in och flyget lyfter söderut.

Efter ett tag lägger sig pirret till ro. I längden är det trots allt på fast mark man bör ha sina fötter. Här nere finns min sambo och mitt jobb och alla nya vänner. Karriären och den egna sängen. Fjärilarna lägger sig till ro, men sover bara. Snart ska jag nog åka bergochdalbana igen.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Att vara utlandssvensk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Den känslomässiga bergochdalbanan

  1. Timjan & Akleja skriver:

    Älskar den här texten!! Jättebra beskrivet och kul att likna det med en bergådalbana!

    Kram Birgit

Kommentera

