fransk film.

Jag tycker att ett jättebra sätt att lära sig franska på är att se på film. Fransk film är ofta riktigt bra, och så kan man äta chips samtidigt! Som nybörjare kör man med svensk eller engelsk text och försöker snappa upp ett ord här och där. När man kan en del kan man ha fransk text, vilket underlättar väldigt mycket för förståelsen och så lär man sig stava.

Av sambons snälla mamma fick vi ett helt lager med nya franska filmer när hon var här på besök.

Jag tänkte att jag skulle tipsa lite om franska filmer jag sett, och också upprätta en lista på filmer jag vill se, för att öka motivationen (läs grupptrycket) för att se till att se dem också. Tipsa gärna om filmer du tycker att jag borde se, så adderar jag dem till listan.

Filmer jag sett

Amélie från Montmarte Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain 2001. Mitt betyg: 4
I andras ögon
Le goût des autres 2000. Mitt betyg: 3
Visitörerna
Les Visiteurs 1993. Mitt betyg: 2
Mördande konkurrens
Le Couperet 2005. Mitt betyg: 3
Brunngrävarens dottar
La fille du puisatier 2011. Mitt betyg: 4
Kvinnorna på sjätte våningen
Les femmes du 6ème étage 2010. Mitt betyg: 4
En lanthandel i Provence
Le fils de l’épicier 2007. Mitt betyg: 3
Bienvenue en Suisse
2004. Mitt betyg: 2
Coco – livet före Chanel
Coco avant Chanel 2009. Mitt betyg: 3
En långvarig förlovning
Un long dimanche de fiançailles 2004. Mitt betyg: 2

Filmer jag inte sett

Jag har älskat dig så länge Il y a longtemps que je t’aime 2008.
Hiroshima min älskade
Hiroshima mon amour 1959.
En dödsdömd har rymt
Un condamné à mort s’est échappé ou Le vent souffle où il veut 1956.
Jean de Florette
1986.
Tillsammans är man mindre ensam
Ensemble, c’est tout 2007.
Lacombe Lucien
1974.
Mina eftermiddagar med Margueritte
La tête en friche 2010.
Cyrano de Bergerac
1990.
De 400 slagen
Les quatre cents coups 1959.
Ryttare på taket
Le hussard sur le toit 1995.
Potiche – en fransk trofféfru
Potiche 2010.
La cité de la peur
1994.
Jag älskade honom
Je l’aimais 2009.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Min fransk/schweiziska vardag och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till fransk film.

  1. karinafotografi skriver:

    Gillar verkligen fransk film men det är inte så ofta det blir att jag ser någon. Senast blev det Potiche – en fransk trofféfru på bio. Den var helt okej! 🙂 Ska lägga fyrorna i din lista på minnet inför kommande filmkvällar…

  2. Sanna skriver:

    Jag har sett Hiroshima min älskade. Se inte den. Vi skulle läsa boken i skolan och då vi inte förstod någonting så hyrde vi filmen. Och förstod ingenting!

Kommentera

