att flytta hem.

Annika i Colombia skrev ett inlägg om att flytta hem. Vilket för henne innebär hem till Sverige, men bort från sitt hem i Colombia.

För så är det ju. Hemma för mig är två platser. Ödsmål (Bohuslän) och Genève. Jag säger till mina vänner här att ”på fredag ska jag åka hem till Sverige”. Sedan säger jag till folk i Sverige att ”på söndag åker jag hem till Genève”. Hem åt båda håll, men det är väl bättre än bort åt båda håll.

Det är svårt att veta hur det blir när vi bestämmer oss för att flytta hem. Det jag vet är dock att för oss är det NÄR, inte OM. Vi har varit här i två år nu, och kommer säkert stanna minst ett till. Antagligen har vi varit här så länge vid det laget att det blir kulturkrockar när man kommer hem igen. Man anpassar ju sig till sin omgivning, och såklart har vi anpassat oss till hur det är här. Och det är inte lika som hemma.

En annan grej är att man skapar sig en bild av Sverige så som man tror att det är. Såsom man minns och som man ser på tv och som det är när man är på besök. Det är inte säkert att den bilden är alldeles sann. Nu ska vi inte överdriva det, jag åker ju hem stup i kvarten och två år är trots allt inte jättelänge, men jag tror ändå att det kan bli vissa överraskningar.

Bara en sådan sak som att det alltid är fest när jag är hemma. Jag är hemma på jul, påsk, mitt i sommaren, och på viktiga högtider som dop och bröllop. Det är fest hela tiden! Och alla har tid med mig. Tid att laga middag, tid att gå på promenad, tid att grilla, tid att fika. Jag är ju där så sällan. Jag jobbar aldrig hemma heller. Ibland lite i trädgården, eller hjälper någon att plantera några träd, eller med att flytta eller andra sådana där grejer. Men jag har inget jobb.

När jag flyttar hem blir det ju såklart inte så. Jag kommer vara där hela tiden. Även i november och februari där det regnar parallellt med marken och är 3 grader varmt hela tiden. Folk kommer ha tid med mig ibland, men långt ifrån alltid. Och jag måste ha ett jobb, en vardag. Men när jag tänker efter, så låter det också ganska trevligt.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Att vara utlandssvensk och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till att flytta hem.

  1. När jag hade bott på Irland i ett år var jag rädd hela vägen hem från flygplatsen i Sverige eftersom vi körde på fel (höger) sida vägen!

  2. Birgit skriver:

    Hejsan! Nu är jag tillbaka från kongress och semester. Tänkvärd text, det blir nog lätt en idealbild av ”hemma”!

    Trevlig semester, om du vill göra ett månadsinlägg senare är du välkommen!

Kommentera

