om att bo på gränsen.

Som bekant bor vi i Frankrike, men bara ca 3 km från gränsen till Schweiz. Organisationen jag jobbar på ligger verkligen på gränsen, och man kan åka in genom en ingång i Frankrike och ut i Schweiz. Oftast märker man knappt när man passerar gränsen, något jag gör varje morgon och varje kväll och ofta flera gånger emellan. Det talas franska på båda sidor, och kulturen är lik. Men det medför en del mer eller mindre lustiga problem.

Stickpropparna är inte likadana. Frankrike har samma som Sverige, medan Schweiz har en egen trepiggsvariant. Man måste således välja vänner noga om man får för sig att panikringa in ett våffeljärn. Enda Ikea i närheten ligger i Schweiz, så endast ojordade lampor kan införskaffas där. När vi var nya här åkte vi glatt till Schweiz och köpte ny skärm till min dator och blev sittande i soffan som två fågelholkar när den inte gick att koppla in. Som tur var funkade sladden till den gamla skärmen även på den nya.

Roamingkostnaderna kan bli förödande om man inte ser sig för. Det schweiziska mobilnätet funkar bra där vi bor (det franska är uteslutet, det funkar bara inte) men helt plötsligt kan telefonen få för sig att skifta, och då blir det plötsligt väldigt dyrt om någon ringer just då. Det kan man ju lösa genom att välja nät manuellt, med följden att när man åker längre in i Frankrike funkar inte telefonen, för eftersom man inte bytt land har man ju inte tänkt på att koppla om det där.

Alla hatar Euromynten (jag menar, en cent, två cent OCH fem cent i mynt??) men ingen hatar dem så mycket som de som måste knata runt med två valutor i plånboken. Tyngden blir så påfrestande att killarna överväger handväska för att inte riskera ett klassiskt Gällivarehäng.

Ibland tar man en liten söndagspromenad, och då tar jag bara med mig nycklar i stort sett. Ibland glömmer jag till och med mobilen. Då gäller det att gå åt rätt håll, för vips är man i Schweiz och har man inte legitimation då kan hemvägen bli intressant om de bestämt sig för att ha gränskontroll just den dagen.

Jäkligt lätt är det att köra för fort i Schweiz, där det är 80 på landsvägarna istället för 90. Där bryr de sig också, något som aldrig händer i Frankrike.

Hyran fluktuerar glatt upp och ner varje månad i takt med växelkursen mellan Franc och Euro. Vi får betalt i Franc men betalar i Euro, så konjunkturerna i båda länderna påverkar.

Sedan har man alla de verkliga problemen. Vi bor långt ifrån närmaste franska sjukhus, men kanske 5 km från närmsta schweiziska, men hit kör inte de schweiziska ambulanserna. Att föda barn i Schweiz är jättedyrt (200 000 kr kan det gå på) och även om de allra flesta har försäkringar genom sitt företag eller så kan det vara svårt att få allt täckt och i Frankrike är det som sagt långt till närmsta sjukhus, och de har inte jättebra rykte. En del vänner som varit här länge har köpt lägenhet i Frankrike men har sina lån i Franc eftersom det är billigare. Med de nuvarande problemen för Euron har Francen gått upp jättemycket, vilket betyder att lägenheten måste öka väldigt mycket i värde för att de inte ska förlora mycket vid en försäljning.

Sammantaget måste man hela tiden tänka sig för. Var ska man bo? Var ska man handla? Vilka kontanter behöver jag den här helgen? Hur står kursen?

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Min fransk/schweiziska vardag och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till om att bo på gränsen.

  1. Birgit skriver:

    Oj, det låter verkligen lite krångligt! De första problemen du radar upp får mig ändå att dra lite på munnen, men när det kommer till sjukhus är det lättare att hålla sig för skratt! Är det för att Schweiz inte är med i EU eller? Jag har svenska vänner som bor nära norska gränsen och de födde barn i Norge för att det var närmast, det var unga problem. Och Norge är ju inte heller i EU kom jag på nu…

    Kul att läsa som alltid, du skriver väldigt bra! 🙂

    Kram

    • Birgit skriver:

      Inga problem menar jag… Damn autocorrect! 😉 Hoppas du hittar några fina kryddor till er trädgårdsplätt!

    • livetemellan skriver:

      Jag vet verkligen inte. Men samarbetet Frankrike-Schweiz lämnar mycket övrigt att önska. Jag tror utan att vara någon expert att Sverige-Norge funkar mycket bättre. Tex finns inga tåg över gränsen här osv osv.

  2. Låter onekligen lite komplicerat men inser att det även är spännande, kanske rent av en utmaning att se om man beräknat rätt? 🙂

    • livetemellan skriver:

      Det är ganska speciellt faktiskt. Det blir en extra dimension till att bo utomlands. Man får två länder till priset av ett, liksom. Lit knöligt ibland, men man vänjer sig snabbt. Tack för dina kommentarer!

Kommentera

