svenska som minoritetsspråk.

Här nere är franska officiellt språk, på båda sidor av gränsen. Genève är dock en väldigt internationell stad, och lingua franca för oss är i de allra flesta sammanhang engelska. Dock finns det en del del svenskar i området, och om man även räknar norrmän (dock väldigt få danskar) är det ganska ofta vi kan umgås på vårt modersmål.

Saken är ju den att det är väldigt sällan bara skandinaver i ett sammanhang, utan människor från alla olika hörn av världen. I början när vi var här nere var jag livrädd för att göra någon irriterad eller få någon att känna sig utanför, och bytte raskt till engelska så fort jag såg röken av någon som kunde anas inte förstod svenska. Med tiden har jag blivit betydligt mer avslappnad med det där, och beroende på sammanhang händer det ganska ofta att jag pratar svenska även när inte alla runt omkring mig förstår.

Jag väljer mina stunder naturligtvis, och i mindre sällskap, vid lunchen eller så, där alla mer eller mindre pratar med varandra, pratar jag ju inte svenska med en eller två som förstår. Jag försöker vara uppmärksam på vilka som är i närheten så att jag inte riskerar att frysa ut någon. Men på större fester när alla går runt och pratar med alla, men bara ett par stycken är inbegripna i samtalet samtidigt har jag slutat prata engelska med andra svenskar bara för att någon annan finns i närheten och kan höra. Jag pratar ju inte med dem ändå. Det kan nog vara lite känsligt, man vill ju inte ge intrycket av att man skvallrar, men när man lever hela sin vardag i ett språkligt splittrat sammanhang känns det bara fånigt att prata sitt andraspråk med svenskar och norrmän i situationer när de är de enda berörda.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Att vara utlandssvensk och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

