liten utläggning om vind.

Ibland saknar jag saker som jag inte hade någon aning om var viktiga för mig. Eller att jag ens lade märke till i någon särskild utsträckning. En av de sakerna är vinden. I Bohuslän, som bekant, blåser det i princip alltid. Åleblek, det vill säga när det inte blåser något alls (vattnet är så stilla, så blekt, att man kan se ål genom ytan och därmed fånga dem med tång) är det kanske en eller två gånger per sommar, och då är det något man pratar om.

Här bor vi mellan två bergskedjor, och det blåser ganska sällan. När det går många dagar utan vind känns det så konstigt tycker jag. Som att gå runt i ett tomrum. Man känner inte av luften när den inte rör sig, och det blir som att den inte finns.

Tyst blir det också. Sådär som stilla sommarkvällar hemma, när man hör bilar på långt håll och vet vad grannarna lyssnar på för musik på sin altan fast att de bor flera hundra meter bort. Så kan det vara mitt på dagen här ibland, eftersom vinden inte susar i träden och många av de ljud man inte hör eftersom de hörs hela tiden, är borta.

De som bor här har naturligtvis en annan känsla för vinden, och tycker att det blåser ofta. Och visst, det gör det ju. Det blåser flera gånger i veckan för det mesta. Men grejen är att här lägger man märke till det. ”Idag blåser det”, ungefär som ”idag regnar det”. Och om man varje gång det blåser lägger märke till att det blåser, så händer det ju ofta. Hemma hade det ju varit som att tänka varje morgon att ”jaha, nu gick solen upp igen”.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Att vara utlandssvensk, Min fransk/schweiziska vardag och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

