Miljö: Att leva som man lär

Alltsedan barnsben har jag haft ett väldigt starkt miljöintresse. Jag försöker att vara miljömedveten i mina val och mina handlingar. En sak som irriterar mig, är att om man som jag försöker sig på detta, får man alltid höra att man inte lever som man lär. Om jag köper ekologiska morötter kanske någon kommer och klagar på att jag inte köpte ekologisk potatis. Jag tror inte att det finns en kotte som alltid fattar det bästa beslutet i varje situation. Det går ju inte. Men det gör ju inte beslutet att köpa ekologiska morötter mindre värt. Det hade inte varit bättre att inte köpa dem, även om jag nu misslyckades med potatisen.

Jag har tänkt skriva lite om miljö i den här bloggen, och tänkte därför redan nu göra klart vad det är jag egentligen lär. Så får framtiden utvisa om jag lever upp till det. Jag har tre huvudteser:

1. Vi måste bli mer miljömedvetna om vi ska kunna rädda vår närmiljö såväl som vår planet.
2. Det finns alltid mer vi kan göra, och vi ska försöka sträva efter att bli bättre.
3. Ingen är perfekt. Det går inte/man vill inte alltid göra allt rätt. Men, det försvarar inte att man inte försöker göra lite grann iallafall. Jag kommer inte rädda planeten på egen hand. Men det betyder inte att mina ekologiska morötter helt saknar värde. Jag fattar så bra beslut jag kan, utefter min kunskap, mina resurser och min högst personliga vilja.
Alltid räcker det någonstans.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Miljö: Att leva som man lär

  1. Karin A skriver:

    Håller med om allt du skriver. Jag försöker tänka miljö och hållbarhet men ibland funkar det inte. Ser fram emot att läsa mer om miljö här!

  2. Matti Holmgren skriver:

    Vi måste alla ta steg för steg.
    Det största problemet idag är att vi (framförallt vi i europa, nordamerika mfl.) konsumerar för mycket. Troligast så får vi, de flesta, allt för stora ‘resurser’ (pengar) för utfört arbete i förhållande till priserna på det vi konsumerar.
    Ja…ni förstår…

Kommentera

