Ät blast! Små grönsaksodlingar lite här och där

Veckans matnyttighet:

Grönsaksbeståndet så här års är ju långt ifrån upplyftande. Det är idel tomater som är mer gula än röda, och annat som odlats i dieseluppvärmda växthus och sedan fraktats jättelångt. Visst köper jag dessa grönsaker, jag också. Men det senaste har ett par av de matbloggare jag följer kommit med tips på hur man kan få till lite mer närodlat och piggt även så här års.

Gitto sparkar liv i den gamla klassikern smörgåskrasse, och tipsar om att det går lika bra med rödbetor, rädisor, sallad, kål och you name it. Och diverse bönor, ärtor och linser går utmärkt att grodda.

Johan Hedberg har fler tips på saker man kan odla i köksfönstret för att få alldeles egna, färska grönsaker i januari.

Mina två egna favoriter är varianter på att man så långt som möjligt ska ta tillvara på saker man annars hade slängt (iallafall ibland).

Gitto sätter vitlöksklyftor som råkat få lite blast i en liten kopp med vatten i botten. Skotten skjuter höjd och man kan klippa ner dem i salladen. Av egen erfarenhet vet jag att detta fungerar med vilken lök som helst, bara man anpassar storleken på kopp. Man behöver inte slänga den där löken som glömts längst ner i svalen och blivit mjuk och fått blast. Ta tillvara!

Johan tar till vara de små ”knortarna” man skär bort i änden av morötterna, sätter dem på ett fat med lite vatten och väntar på att blasten ska ta fart. Detta har jag aldrig hört, så nu har jag ett sådant fat i fönstret och väntar med spänning. Jag vet ju hur god spröd morotsblast är på sommaren, så hoppas, hoppas att det fingerar!

Så, nu spirar det lite här och där. Kanske köper jag med mig en påse små frön i affären idag. Eller några gula ärtor att grodda.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ät blast! Små grönsaksodlingar lite här och där

  1. Birgit skriver:

    Kul idéer! Jag groddade en del för ett tag sen men nu var det länge sen.

    Kul med miljötips!!

    Kram

Kommentera

