World Overshoot Day

Idag är det World Overshoot Day (nej, det är faktiskt inte överskott på svengelska även om jag också trodde det först). Jag fick reda på det i ett nyhetsbrev från Världsnaturfonden. Det är den dag när årets konsumtion av naturresurser överstiger vad planeten kan återskapa på ett år. Och det är två dagar tidigare än förra året. Mer om detta, och en massa bra tips på hur man sparar energi, finns hos WWF.

Som tur var gick jag till jobbet idag. Jag känner att jag räddar planeten lite varje gång jag gör det. Jag är inte så naiv att jag tror att detta kommer vara det avgörande för att överskottsdagen ska komma senare nästa år. Men jag är samtidigt övertygad om att det, tillsammans med en massa andra småsaker som jag och alla ni gör varje dag, faktiskt hjälper till lite grann.

Dessutom får man ju frisk luft, och har man tur kan man knäppa en fin bild på vägen.

morgonpromenadEn vägkant som den ser ut en dag i juni

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Detta inlägg publicerades i Miljö, Uncategorized och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar