ostfondue.

15FebruariFondue315FebruariFondue415FebruariFondue2Ostfondue. 70-tal tänker du. Vinter, tänker jag. Här nere äter vi det regelbundet, men bara under vinterhalvåret. Fondue betyder smält, och ostfondue består av ost (olika ostar i olika regioner) som man smält i vitt vin. Kanske lite vitlök, kanske lite kirsch. Och så doppar man vitt bröd i och så äter man tills man storknar. Varje gång. Jag har aldrig ätit lagom  mycket fondue. En gång begick jag det stora misstaget att äta det till lunch. Jag fick inte mycket gjort den eftermiddagen, utan halvlåg och päste i kontorsstolen.

Lite full var jag också, eftersom man alltid måste dricka vin till. Undantag kan göras för barn, som då får coca cola, eller om man är sjuk på något vis, och då får man varmt te. Absolut inte kall dricka utan alkohol, typ vatten. För då ska osten enligt historierna stelna som en klump i magen…Sant? Vad vet jag, förmodligen inte. Men de serverar inte vatten till fondue, det gör de inte.

Vi hade vänner nere en gång, och i förtvivlade försök att hitta en lunchrestaurang gick de från det ena stället till det andra. Men de vände i dörren för den otroliga oststanken som slog emot dem. De kunde helt enkelt inte gå in. Senare på kvällen skulle vi såklart visa dem den lokala specialiteten, och tog dem med till ett fondueställe. Och då insåg de vad det var som luktade.

Och vad händer då om man tappar brödbiten? Ja, därom tvistas det. Är man kvinna ska man oftast kyssa någon. Är man man får man betala notan. Men mitt tips till er för att inte drabbas: Spetsa alltid brödbiten genom skalken, så ramlar den inte av!

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

