schweiziska posten.

Jag behövde skicka några grejer med posten. Se där, en helt vanlig mening som inte borde ha genererat en text så lång som den du nu kommer läsa.

Jag gick dit på lunchen igår. Vi har ett postkontor inne på området, så att man kan gå när man har en stund över. Smart! Om det inte vore så att de har lunchstängt över den tiden när folk faktiskt har en stund över. Så jag fick lomma tillbaka med mitt paket under armen.

idag gick jag tillbaka. På arbetstid.. Jag tänkte minsann inte gå i samma fälla som förra gången, när jag blev utskrattad för att jag hade skrivit adressen på en egen lapp och klistrat fast på paketet. Nej du, man måste skriva på speciell lapp. Så jag gick till det lilla bordet vid väggen. Det fanns en enda typ av adresslapp (hundra olika lotterilappar, men dem ignorerade jag) så jag fyllde i den. Det var sedan ingen kö till luckan, och jag kände att jag dragit vinstlotten trots att jag inte fyllt i lotterikupongen och langade morskt fram paketet och lappen. Fel lapp. Jag fick inte en annan lapp utan två; en för adressen (fortfarande oklart vad som var fel med den första) och en för tullen. Jag traskade tillbaka till bordet vid väggen och fyllde i adressen igen. En holländsk adress för säkerhets skull, och de har banne mig de längsta adresserna i Europa! Speciellt om man måste skriva dem sjutton gånger. Sedan fyllde jag i tulldeklarationen. De facto var det en klänning för 150 EUR som skulle returneras, men om jag hade skrivit det hade paketet aldrig kommit igenom tullen. Alltså innehöll paketet officiellt en gåva utan värde. Tillbaka vid luckan (fortfarande ingen kö!) gick allt smidigt fram till betalningen. Jag langade fram mitt betalkort och siktade in mig med chippet åt rätt håll på den lilla kortläsaren. ”Vi tar bara kontanter”. Inte en min till förklaring av den nu helt ologiska närvaron av en kortläsare, inte heller något försök till ursäkt. ”Det finns bankomater på utsidan”.

Efter att jag snällt gått och tagit ut pengar, var det såklart en jäkla kö. Så jag fick god tid på mig att studera utbudet av varor till försäljning. Pocketböcker. Pappersvaror. Researtiklar såsom nackkuddar och olika eladaptrar. Samt duschmunstycken och duschslangar av olika slag. Vad gör schweizarna på posten egentligen, om de plötsligt får för sig att köpa nya badrumstillbehör, funderade jag men blev snabbt avbruten i mina tankar av empati för killen framför. Han hade kommit för att betala en räkning. Nu skrattar ni, men det är ett helt normalt beteende här. Om du får en räkning, pallra dig iväg till posten! Som mormor ungefär, när hon väl hade slutat betala direkt till brevbäraren. Han skulle betala med kort. Och det fick han! För han hade nämligen speciellt betalkort utfärdat av posten. Så då går det bra. Eller…inte. Felmeddelande – kortläsaren kunde inte läsa hans kort. ”Det finns bankomater på utsidan”. Killen försökte fråga om man kunde prova med en annan kortläsare. ”Det finns ingen annan kortläsare” sa stenansiktet utan att så mycket som att röra på läpparna, trots den uppenbara närvaron av ytterligare en vid luckan bredvid (som förövrigt aldrig varit bemannad under mina fem år här). Killen hade antagligen inget annat kort, för han tog sina papper och gick. Han hade väl gått på niten med bara postbank. De korten funkar tydligen på posten, men inte i bankomaterna. Men måste ju ha bankkort! Men de funkar inte på posten…

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

