en dag på jobbet.

Jag skriver inte ofta om mitt jobb, men idag hände det spännande saker så jag tänkte göra ett undantag. Jag jobbar alltså på CERN. I två år har acceleratorerna stått stilla för uppgradering av komponenterna och för underhåll. Sedan några veckor har tester och olika typer av förberedelser pågått och idag var det dags för den första stabila partikelstrålen genom LHC, vår flaggskeppsaccelerator, känd från nobelpriset.

Det är ofta underhållande, och ibland beklämmande, hur medierna rapporterar om CERN och LHC. Det är mycket skitsnack om svarta hål, ”Gudspartiklar” och jordens undergång. Jag skulle kunna länka till mängder av artiklar som handlar om något de påstår är CERN, men som jag inte känner igen, trots att jag går in och ut genom grindarna varenda dag. Men jag avstår från att ge dem mer uppmärksamhet än vad de får ändå. Om man är intresserad av vad LHC faktiskt gör, skulle jag rekommendera att läsa här. Överhuvudtaget har CERNs hemsida mycket bra och lättillgänglig information om de olika acceleratorerna (jodå – vi har ett helt gäng) och om vad vi pysslar med här nere egentligen.

Idag var det fullt pådrag med mängder av journalister och nervositet i korridorerna, när maskinen sattes på prov efter det långa stoppet. Det livebloggades och jag satt på kontoret med en livesändning på ena skärmen medan jag jobbade på den andra. Jag hade inte kunnat följa det på plats i kontrollrummet, eftersom CERN är ett stort ställe. Alla vi 10 000 hade inte fått plats i kontrollrummet, som ligger flera km från mitt kontor. Och jodå – vi fick vad vi väntat på – partikelkollosioner vid en energinivå på 13 TeV.

Många gånger när man sitter och svettas över något excelark är det lätt att glömma bort det, men inte idag: Jag har en riktigt häftig arbetsplats!

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

