Skördetid.

Morgnarna är kyliga nu, men solen värmer fortfarande under eftermiddagspromenaden. Jag går förbi ett svartnande solrosfält, som alldeles nyss var fullt av stora gula blommor som vände sina huvuden efter solstrålarna. En liten flock tjattrande sparvar lyfter när jag kommer för nära. ”De måste skörda solrosfröna snart” tänker jag ”innan fåglarna äter upp dem alldeles gratis, innan de hunnit packas och transporteras och säljas till någon som ska ha dem till fågelfrö”. De flesta vinstockar är tomma nu, men skörden är sen i år, och en del druvor hänger kvar och skyddas noga från de hungriga fåglarna. Intill vingårdarna står stora behållare för de skördade druvorna. De sprider en söt doft omkring sig, som en blandning av saft och honung. Redan förra veckan var det skördefest i de små byarna runt omkring. Den lokala befolkningens årliga fest var välbesökt och förra årets skörd fyllde på glasen i rask takt. En bekant som var på väg hem sent på natten fick foten överkörd av en traktor. Om det var han själv eller traktorföraren som var fullast förtäljer inte historien, men att innebandysäsongen tog slut lika fort som den hann börja är ett som är säkert.

Jag går förbi gamla välnötsträn där en del nötter fortfarande hänger kvar. Jag passerar rosbuskar som dignar av nypon. Grusvägarna är prickiga av nedfallna kastanjer. Här och var har bönderna lastat traktorsläpen fulla av pumpor och satt ut vid vägkanten med en skylt som bjuder mig att ta en pumpa om jag vill ha.

Min egen skörd är blygsam och består helt av örtkryddor. Under sommaren har de frodats i krukor på uteplatsen. Nu ligger och hänger de till tork här och var, för att användas under vintern.

Sep26-druvorSep26-druvvagnarSep26-valnötSep27-örter

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

