variera köttet.

september 032

Just nu är det jaktsäsong, vilket för mig som kommandes från landet alltid varit en av många årstider. Intresset ökar mycket nu, vilket jag tycker är roligt. Under många år var det en aktivitet som min familj ägnade sig åt, men som jag inte pratade om. Jag har aldrig skämts över det, men jag har valt att hålla tyst.

Här nere är det mycket enklare att variera sitt köttintag än vad jag upplever att det är i Sverige. Här nere är köttdiskarna iochförsig fyllda av gris, lamm och kyckling, men det finns även häst, kanin och pärlhöna i en helt vanlig matbutik. I måndags åt jag rådjursravioli i lunchrestaurangen på jobbet (men jag valde bort gårdagens oxtunga).

Av många olika anledningar begränsar jag starkt mitt köttintag. De flesta dagar äter jag vegetariskt, och inte sällan fisk. Men för mig är kött en naturlig del av min diet. Och då försöker jag variera det ordentligt så det inte är samma varenda gång. Och vid den här tiden på året är det lättare än annars, när restaurangerna serverar ”chasse” med spätzli av potatis, varma kastanjer och rödvinssås.

Om livetemellan

Boende på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Men huvudet i en internationell karriär och tårna i den Bohuslänska myllan. Och ofta nog på ett flyplan någonstans mitt emellan.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

